امروزه ارزشمند ترين منبع دنيا ديگر نفت نيست، بلكه داده است دردنياي امروز كمپاني هاي بزرگي مانند گوگل، آمازون، اپل، فيسبوك و مايكروسافت ارزشمند ترين بنگاههاي اقتصادي هستند. سودهاي آنها سرسام آور بوده و در مجموع 25 ميليارد دلار سود خالص در فصل اول سال 2017 بدست آوردند.
حتما شما هم واژهی دیتابیس (Database) یا پایگاه داده به گوشتان خورده است. اگر بخواهیم این مفهوم را تعریف کنیم، به ۲ صورت میتوانیم اینکار را انجام دهیم. هم میتوانیم از تعریف های خیلی تخصصی و عجیب غریب و بسیار فنی صحبت کنیم که افراد متخصص فقط آنرا متوجه شوند، و هم میتوانیم خیلی ساده این مفهوم را توضیح دهیم. پس باید با یک مثال ساده شروع کنیم. تصور کنید اتاقتان هیچ کمدی ندارد و شما مجبورید هربار در میان انبوهی از لباسهایتان راه بروید. نه لباسهایی که برای بیرون رفتن میپوشید، جای مشخصی دارد و نه لباسهای راحتیتان! لباسهای مجلسی و رسمی هم زیر بقیهی لباسها مدفون شدهاند. حالا اگر یک کمد بیاورید، همهی لباسها را دستهبندی کنید و با نظم و ترتیب توی کمد بچینید، دیگر میتوانید بهراحتی هر لباسی را که میخواهید پیدا کنید. دراینصورت اگر لباسهایتان را «داده» فرض کنید، کمد لباس میشود پایگاه داده (Database)! ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که اصلا چرا باید از پایگاه داده یا Database استفاده کنیم؟ سوال بسیار خوبی است. ممکن است شما بتوانید لیست مجموعه رستوارن های اطرافتان، شاگردان یک مدرسه و… بدون استفاده از پایگاه داده و جدول ها، نگه داری کنید. ولی هنگامی که تعداد آیتم های شما (رستوران یا دانش آموزان) زیاد میشود، دسترسی و جست و جو در این داده ها و اطلاعات بسیار سخت و گاهی غیرممکن میشود. پس پایگاه داده یا Database با استفاده از ساختاربندی منظمی که به داده ها و اطلاعات ما میدهد، باعث میشود که اطلاعات ما در بلند مدت، بسیار منظم و یکپارچه باشند و دسترسی به آنها نیز بسیار ساده باشد. پس در پاسخ به سوال «چرا باید از دیتابیس استفاده کنیم؟» میتوانیم بگوییم که: پایگاه داده یا Database اطلاعات و دادههای ما را درون جدول ها قرار میدهد. این جداول، نگهداری اطلاعات را برای ما بسیار ساده و منظم میکنند و یکپارچگی بسیار خوبی به آنها میدهند. برای مثال میتوان به یک دفترچه تلفن که با نظم خاصی نوشته شده است و دارای سطر و ستون هایی یکپارچه می باشد، یک دیتابیس گفت. حال چرا امروزه دیتا ارزش زیادی دارد؟ امروزه كمتر كسي پيدا ميشود كه زندگي بدون گوگل، تحويل يك روزۀ آمازون و يا نيوزفيد فيسبوك را بخواهد. اينها نه تنها پولي به زور از جيب مشتريان بيرون نميكشند، بلكه بسياري از خدماتشان رايگان است (كاربران عملاً با تقديم دادههاي بيشتر، هزينۀ اين خدمات را ميدهند). همچنين دسترسي به دادهها، به شيوۀ ديگري نيز اين شركتهاي بزرگ را از رقبا مصون ميكند.امكان اينكه يك شركت تازهكار(استارتآپ)با يك گذار فناورانۀ غيرمترقبه بتواند شركتهاي موجود را غافلگير كند، وجود ندارد. درعصر دادهها، سيستمهاي نظارتي غولها، كل صنعت را تحت نظر دارند.گوگل ميتواند جستجوها را ببيند، فيسبوك محتواي بهاشتراك گذاشته شده را و آمازون خريدها را، آنها مالك فروشگاههاي اَپليكيشن وسيستمهاي عامل هستند و توان محاسباتيشان را به استارت آپها اجاره ميدهند. آنها همۀ فعاليتها را مي بيينند و متوجه هستند كه دربازارهايشان و ماوراي آنها چه چيزي رخ مي دهد. هر روزی که می گذرد سلطه اين شركتها موجب افزايش درخواستها براي تجزيه اين غولهاي تكنولوژي شده است، درست مانند آنچه براي شركت نفتي استاندارد اويل در اوايل قرن بيستم ميلادي رخ داد.
نظرات (3)
مرجان
1399/06/28مطالب بسیار جالب و مفید،موفق باشید.
ایمان÷
1402/01/27مطلب جالبی بود واقعا دیتابیس در آینده دیگری خواهد داشت
علی
1402/01/29بسیار جالب